Bescherm je of belemmer je? Tijd om opnieuw naar loon te kijken.

De eerste keer dat ik het hoorde, dacht ik: logisch. Inmiddels hoor ik het wekelijks. Als ik met werkgevers in gesprek ben over On-Demand Pay – flexibele uitbetaling van gewerkte uren – krijg ik vaak dezelfde reactie. En eerlijk is eerlijk: ik begrijp het.

Maar ik zou het zonde vinden om deze bezwaren niet eens kritisch onder de loep te nemen. Niet om mijn gelijk te halen, maar om de discussie open te gooien. Want misschien zijn het helemaal geen bezwaren, maar juist kansen.

Laten we de reactie die ik het vaakst tegenkom eens onder de loep nemen.

"Ik wil mijn medewerkers beschermen door maandelijks uit te betalen"

Deze hoor ik het vaakst. En het komt meestal voort uit goede intenties: werkgevers die het beste met hun mensen voor hebben. Die zeggen: “Ik wil ze niet in de verleiding brengen om ondoordacht geld uit te geven.”

Ik nodig je graag uit om een stap terug te nemen.

Waarom betalen we eigenlijk op vaste momenten uit? Is dat een bewuste keuze, of is dat simpelweg omdat “het altijd zo gaat”? De meeste werkgevers kunnen die vraag niet direct beantwoorden - en dat is precies mijn punt. Maandelijkse verloning is de norm, maar geen natuurwet.

Waarom betalen we eigenlijk op vaste momenten uit? Is dat een bewuste keuze, of is dat simpelweg omdat “het altijd zo gaat”?

Stel je voor: je medewerker heeft plotseling een kapotte wasmachine. Of, zoals een van onze gebruikers vertelde: de automatische incasso van zijn huur valt net vóór zijn loonbetaling. Moet hij dan wachten tot het einde van de maand, of een dure lening afsluiten, terwijl zijn geld eigenlijk allang verdiend is?

In een ideale wereld heeft iedereen altijd wat spaargeld achter de hand. Maar de realiteit is anders. Laten we eens naar de feiten kijken.

  • Uit onderzoek van het NIBUD blijkt dat 46% van de alle Nederlandse huishoudens in het afgelopen jaar met betalingsproblemen te maken had.
  • Van deze groep heeft 47% rood gestaan, waarover je rentes betaalt tussen de 9,9% en 13,9% bij de grootste banken van Nederland.
  • Het NIBUD geeft ook aan dat huishoudens met een wisselend inkomen - flexwerkers, oproepkrachten en zzp'ers - nog meer risico lopen om tegen betalingsproblemen aan te lopen.

En het gaat verder dan alleen geld.

Dat stress een prijskaartje kent, wisten we al. Maar denk je niet dat je medewerkers, door ze de mogelijkheid te geven een deel van hun loon eerder op te nemen, je ze juist kan helpen?

On-Demand Pay is niet nieuw: In Amerika, Engeland en langzaam over de hele wereld wordt On-Demand Pay uitgerold (waar ik later graag meer over schrijf). Er is dan ook al veel data over de implementatie en effecten van On-Demand Pay. Onderzoek van ADP bij meer dan 600 werkgevers met minimaal 1000 medewerkers laat dan ook overtuigende inzichten zien: 67% van werknemers die gebruik maakt van On-Demand Pay geeft aan dat hun financiële stress is verminderd. Bovendien geeft 96% van de werkgevers aan dat het personeel blij is met On-Demand Pay. Niet gek: Het is een optie, een mogelijkheid. Als je het nodig hebt kán je er gebruik van maken, maar het hoeft niet.

67% van werknemers die gebruik maakt van On-Demand Pay geeft aan dat hun financiële stress is verminderd.

n in onze eigen data bij CashOut? We zien dat gemiddeld zo’n 30-40% van de medewerkers On-Demand Pay gebruikt. Je helpt ze de maand doorkomen. Je biedt je personeel regie, geen chaos.

Dus..

Ik begrijp de zorg, echt. Als werkgever wil je natuurlijk het beste voor je medewerkers. Je wilt ze beschermen en ondersteunen. Flexibele uitbetaling kan ze daar juist bij helpen.

We verwachten flexibiliteit van onze mensen. Dat ze diensten overnemen, roosters omgooien, extra bijspringen als het nodig is. Dat ze piekdrukte opvangen, last-minute beschikbaar zijn en altijd hun verantwoordelijkheid nemen.

Maar als het aankomt op diezelfde flexibiliteit teruggeven – in iets fundamenteels als hun loon – dan blokkeren we. Toch gek, als je er zo over nadenkt.

Met CashOut kan dat anders. CashOut staat voor flexibiliteit, ook in de inrichting. Wil je dat je personeel een maximaal bedrag flexibel kan laten uitbetalen? Kan! Alleen vakantiegeld beschikbaar maken? Zeker! Declaraties niet meer weken laten wachten? Laten we dat regelen.

– Geautomatiseerd. Veilig. Aangepast op jouw wensen.

Ik hoor graag wat jij vindt. Stuur me een bericht, of nog beter nodig me uit voor een goed gesprek over hoe flexibele uitbetaling ook binnen jouw organisatie duurzaam kan werken.

Want als vertrouwen echt het fundament is van goed werkgeverschap, waarom zouden we dan beginnen met wantrouwen bij de uitbetaling?

Ondernemer en wil je aan de slag met CashOut?